Skarżysko nie chce stracić kolejowego dziedzictwa. Radni miejscy jednogłośnie zaapelowali do Ministra Infrastruktury i zarządu PKP PLK o wstrzymanie reorganizacji spółki, która może oznaczać likwidację lokalnego zakładu. Decyzja zapadła podczas XXI sesji Rady Miasta 14 października. Obrady poświęcone były też finansom miasta.
Sesję tradycyjnie rozpoczęły sprawozdania z działalności Prezydenta Miasta i Rady Miasta w okresie między sesjami.
Prezydent Arkadiusz Bogucki poinformował m.in., że:
- ogłoszono dwa postępowania przetargowe na: budowę ul. Bazaltowej oraz budowę i przebudowę ulic: Bilskiego, Ptasiej, Kanarkowej i Słowikowej;
- podpisano umowy z wykonawcami wyłonionymi w przetargach na:
– sporządzenie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego „Paryska–Łąkowa” oraz „Mała–Miła”;
– zimowe utrzymanie chodników, schodów, zatok postojowych oraz ich pozimowe sprzątanie w sezonie 2025/26 (strefy I–III);
– zimowe utrzymanie terenów gminnych i przystanków komunikacji miejskiej (części 1–3);
– odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych;
- złożono wniosek o dofinansowanie projektu „Modernizacja Miejskiego Centrum Kultury w Skarżysku-Kamiennej” w ramach programu FENX. Miasto ubiega się o wsparcie w wysokości blisko 25 mln zł (całkowita wartość inwestycji to 45,5 mln zł);
- podpisano umowę z Wojewodą Świętokrzyskim na kwotę ponad 2,6 mln zł na działania z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej – środki zostaną przeznaczone m.in. na zakup namiotów pneumatycznych, kuchni polowych, agregatów prądotwórczych i cystern do wody;
- Skarżysko było gospodarzem III Regionalnych Misji Gospodarczych w ramach porozumienia „Trójmiasto nad Kamienną”, poświęconych branży transportowej i logistycznej;
- przedstawiciele miejskich spółek komunikacyjnych wizytowali fabrykę Polski Autobus Wodorowy (PAK-PCE) w Świdniku – w ramach przygotowań do wdrażania elektromobilności. Na początku 2026 roku planowane są testy autobusu wodorowego NesoBus;
- MPWiK złożył wniosek o 100-procentowe dofinansowanie projektu „Cyberbezpieczne Wodociągi” o wartości ok. 1,1 mln zł.
GŁOSOWANIA NAD UCHWAŁAMI
Radni procedowali projekty uchwał, które dotyczyły:
– zmian w budżecie Gminy Skarżysko-Kamienna na 2025 rok (9 głosów ZA, 10 głosów WSTRZYMUJĄCYCH SIĘ – uchwała została przyjęta)
Przedstawiając uchwałę Zastępca Skarbnika Miasta Elżbieta Kowalik wyjaśniła, że zmiany dotyczą zmniejszenia planowanego deficytu o ponad 2 mln zł, w związku z tym zmniejszenie planowanej wysokości emisji obligacji o 2,8 mln zł. Poinformowała także, że przeprowadzony został przegląd wydatków bieżących pod kątem oszczędności.
– zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Skarżysko-Kamienna 2025 – 2041 (9 głosów ZA, 10 głosów WSTRZYMUJĄCYCH SIĘ – uchwała została przyjęta)
– emisji obligacji oraz zasad ich zbywania, nabywania i wykupu (9 głosów ZA, 3 głosy PRZECIW, 7 głosów WSTRZYMUJĄCYCH SIĘ – uchwała nie została przyjęta)
Początkowa propozycja zakładała emisję obligacji na kwotę 24,8 mln zł. Ostateczna, przedstawiona na sesji kwota obligacji wyniosła 22 mln zł, z czego 7,28 mln zł miałoby być przeznaczone na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu wyemitowanych obligacji, zaś kwota ,14,72 mln zł na inwestycje.
Przed głosowaniem Zastępca Prezydenta Konrad Wikarjusz przedstawił dane finansowe, szczególnie wysokość zadłużenia na przestrzeni lat, a także relację zadłużenia do dochodów gminy.
– Były takie lata kiedy zadłużenie było tożsame z rocznym budżetem. Były lata, kiedy dochody gminy relatywnie spadały. Obecnie widzimy wzrost dochodów rok do roku. Dziś przychody rosą szybciej niż my zaciągamy zobowiązania. To świadczy o przemyślanej strategii i bezpieczeństwie. Zależy nam, by planowany dług nie blokował potem dalszego rozwoju miasta. Składana przez nas propozycja jest przemyślana i opiera się na twardych danych – mówił Zastępca Prezydenta Konrad Wikarjusz.
Radni nie skorzystali z możliwości dyskusji. W głosowaniu odrzucili projekt uchwały.
– Proponowana kwota obligacji ulegała zmianie – zmniejszyliśmy ją do niezbędnego minimum. Ponad 1/3 proponowanej kwoty miała stanowić spłatę zadłużenia. Obligacje miały zabezpieczyć również wkład własny do inwestycji – bez niego nie ma możliwości pozyskiwania dodatkowych środków. Skrupulatnie analizujemy budżet gminy i przyglądamy się procesom, które doprowadziły finanse miasta do aktualnego stanu. Patrzymy na budżet przez pryzmat o wiele szerszy niż obecna kadencja. Jesteśmy otwarci na dyskusję. Wiemy, co robimy i wiemy, dlaczego to robimy. Każdą podjętą decyzję jesteśmy w stanie logicznie uargumentować – wystarczy zapytać zamiast „wstrzymywać się” lub głosować „przeciw” – komentuje prezydent Arkadiusz Bogucki.
– zawarcia porozumienia międzygminnego dotyczącego aktualizacji Strategii Terytorialnej Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Miasta Północy do roku 2030 (wersja 2) (18 głosów ZA, 1 głos WSTRZYMUJĄCY SIĘ – uchwała została przyjęta)
– nadania Statutu Żłobkowi Miejskiemu nr 4 w Skarżysku-Kamiennej (19 głosów ZA – uchwała została przyjęta)
APEL W OBRONIE SKARŻYSKIEGO ZAKŁADU PKP PLK
Radni jednogłośnie podjęli apel do Ministra Infrastruktury oraz Zarządu PKP PLK S.A. w sprawie reorganizacji struktury PKP PLK S.A.
W apelu – odczytanym przez Przewodniczącego Rady Miasta Grzegorza Małkusa – napisano m.in.: „Rada Miasta […] wyraża zdecydowany sprzeciw wobec decyzji o reorganizacji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., polegającej na likwidacji Zakładów Linii Kolejowych poprzez ich włączenie do większych jednostek w miastach wojewódzkich.
W naszej ocenie decyzja o reorganizacji została podjęta bez wcześniejszego dialogu z samorządami, pracownikami oraz mieszkańcami. Decyzja ta budzi uzasadnione obawy o miejsca pracy, pogorszenie warunków zatrudnienia i konieczność uciążliwych relokacji.
Likwidacja zakładów oznacza dla lokalnych samorządów odpływ podatków, spadek potencjału rozwojowego oraz marginalizację mniejszych miast. Centralizacja podyktowana oszczędnościami w rzeczywistości utrudni sprawne i szybkie reagowanie na lokalne potrzeby utrzymania infrastruktury kolejowej. Nie bez znaczenia jest również i to, iż nie przedstawiono pracownikom likwidowanych zakładów rzetelnych analiz ekonomicznych ani społecznych skutków decyzji.
Mając powyższe na uwadze apelujemy o:
- natychmiastowe wstrzymanie procesu reorganizacji do czasu przeprowadzenia otwartego dialogu z udziałem związków zawodowych, pracowników oraz samorządów,
- zachowanie dotychczasowych warunków pracy i płacy,
- pełną transparentność działań przez publikację kosztów, skutków społecznych i operacyjnych proponowanych zmian.
[…] Likwidacja zakładów oznacza nie tylko odebranie ważnych zakładów pracy, ale także naruszenie wieloletniego dorobku naszych mieszkańców. Decyzje po tak ważnych konsekwencjach nie mogą być podejmowane w sposób jednostronny i bez udziału lokalnej społeczności.”
Na sesji gościł przewodniczący delegatury NSZZ „Solidarność” w Skarżysku-Kamiennej Krzysztof Borkowski.
– Skarżysko od ponad 100 lat opiera się na dwóch zakładach: MESKO i kolej. To jest ponad stuletnia historia. Dziś tak naprawdę likwiduje się ostatni zakład kolejowy w Skarżysku-Kamiennej – mówił Krzysztof Borkowski. – Decyzja zapadła na Zarządzie PKP w tajemnicy przed wszystkimi. Związki poinformowano po kilku dniach mailem o harmonogramie działań, czyli powiadomiono nas o decyzji. Mail został zatytułowany „konsultacja ze związkami”. Ale co tu konsultować? Konsultuje się projekty, a nie decyzje. Dziękuję radym, że podejmujecie taki apel – dodawał związkowej.
Przyjęty przez radnych apel, wraz z załączonym dorobkiem skarżyskiego zakładu, zostanie przekazany do Ministerstwa Infrastruktury oraz Zarządu spółki.
– Nie odbieram nikomu prawa do tego, by zmieniał, restrukturyzował. Podobnie robimy w naszym mieście, by optymalizować i oszczędzać. Jednak w przypadku PKP PLK taka decyzja godzi w interesy miasta i znacząco utrudni jego rozwój. W strategii rozwoju bierzemy pod uwagę położenie i bardzo dobre skomunikowanie naszego miasta. Jeżeli ma być restrukturyzacja, dlaczego nie bierzemy pod uwagę wielkości zakładów i nie rozmawiamy o przeniesieniu zakładu z Kielc do Skarżyska? Mam nadzieje, że ktoś się pochyli nad naszym głosem – dodawał Prezydent Skarżyska-Kamiennej Arkadiusz Bogucki, który zaraz po zapoznaniu się z planami zarządu PKP PLK S.A. zaapelował o to, by nie marginalizować w ten sposób miasta.
– Mam nadzieję, że nasz apel przyniesie skutek, a przynajmniej refleksję – podsumował Grzegorz Małkus.
Sesję zakończyły sprawy różne, w których radni zgłaszali bieżące problemy miasta i mieszkańców, a także przekazywano zaproszenia na zbliżające się wydarzenia.

Źródło: https://um.skarzysko.pl/
